sunnuntai 25. lokakuuta 2015

Islannin reissu

islanti 031
Islanti - tulen ja jään maa

Reissulta palasin kotiin perjantaina iltapäivällä ja kerkesinkin jo illemmalla tallille Maistroa moikkaamaan. Vaikka vain muutamia päiviä oltiin reissussa, pientä rakasta ponipalleroa tuli jo ikävä Itse asiaan nyt, eli siis meidän Islannin reissuun. Islanti on sellainen maa, jossa oon aina halunnut vierailla ja nyt pääsin! Maanantaiaamuna olin jo aikaisin Maistron kanssa menemässä, käytiin 8 aamulla sänkkärillä ratsastamassa sumun keskellä. Tallin jälkeen kävin vielä kodin kautta ja sitten lähdettiin ajamaan Helsinki-Vantaan lentokentälle. Käytiin hakemassa Ikeasta matkaevästä ja suunnattiin kaikien matkatavaroiden kanssa lentokentälle.

Kehotin teitä seuraamaan mua snapchatissa (tiiatilda), kun koko matkan ajan päivittelin sinne paljon kuvia ja videoita reissulta, toivottavasti oli kiva katsoa :) Muutamia kännykkäräpsyjä laittelen tänne bloginkin puolelle, mutta snapchatista näkee mitä on juuri nyt menossa ;) :D

PicMonkey Collages
Muutama maisemakuva lentokoneen ikkunasta

Suunnilleen 3½ tunnin lentomatka meni hyvin, katseltiin elokuvia ja pilvimaisemia. Matka meni nopeasti ja pian saavuttiin matkakohteeseen eli Islantiin, jossa meitä heti ihastutti hieno kokonainen sateenkaari. Vuokrattiin meille reissun ajaksi vuokra-auto, jolla päästiin kiertelemään tätä ihmeellistä saarta ympäri ämpäri. Ensimmäisenä päivänä (maanantai-iltana) asetuttiin Grand Hotel Reykjavik -hotelliin kaikkine matkatavaroineen, käytiin syömässä ravintolassa, kylvettiin ammeessa ja sen sellasta.

PicMonkey Collage-3a
Pikkuisen epämuodostunut kuva, kun piti kuvata panoraama-asetuksella että mahtuu koko sateenkaari samaan kuvaan.. :D
12182047_1096027383741418_929422942_n
Iloinen matkustelija :D
islanti 142
Lumihuippuisia vuoria ja lammas

Tiistaiaamu lähti hyvin käyntiin hotellin ihanasta aamiaispöydästä, jossa oli paljon kaikenlaisia ihania herkkuja. Masut pullollaan lähdettiin kiertelemään Islantia, lumihuippuisia vuoria, lampaita ja islanninhevosia näkyi paljon tienvarsilla. Matkattiin ihmettelemään geysireitä eli kuumia lähteitä, joista purkautuu tulikuumaa vettä ja höyryä. Strokkur -niminen geysir, josta otin kuvia, purkautui säännöllisesti 4-8 minuutin välein jopa 20 metrin korkeuteen. Oli ihan mahdottoman hienoja nuo geysirit, kun ne purkautuivat! Näyttää hienolta kuvissa sekä videoissa, mutta vielä mahtavammalta livenä!

islanti 119
islanti 100
Geysir purkautuu, ei mahtunut koko komeus kuvaan..
islanti 110
Lähikuvaa geysiristä, kun se purkautuuislanti 111 islanti 112 islanti 113 islanti 114
Video tuosta purkautuvasta geysiristä, mun toiselta instagram-käyttäjältä (epäheppakäyttäjä tiia_tilda ja heppakäyttäjä tiiiksu).
islanti 022
Lumihuippuinen vuori läheltä

Purkautuvien kuumien lähteiden jälkeen suunnattiin ihmettelemään vesiputousta. Gullfoss-vesiputous oli nähtävyytenä tosi hieno ja vesi virtasi hirveällä voimalla. Ainoa miinus tästä oli älyttömän huonot turvaköydet. Vesiputouksen ympärillä kiersi vain köysinaru matalalla, itse en olisi sinne uskaltanut lähteä esimerkiksi pienien lapsien kanssa, kun naru meni kuitenkin ihan reunan vierestä ja alas oli kamala pudotus..

islanti 122
Gullfoss-vesiputous
islanti 125 islanti 129 islanti 120

Tiistaina käytiin myös katsomassa Thingvellirin kansallispuistossa nähtävyys, siellä Euraasian ja Pohjois-Amerikan laatat erkaantuvat toisistaan 2,5cm vuodessa. Paikalle on syntynyt jyrkkäseinäinen vajoama. Mun mielestä siellä ei oikeen ollut mitään ihmeellistä nähtävää, erkaneminen on niin hidasta ettei siitä saa mitään irti :P Hienoja maisemia sieltä kuitenkin näki ja sain napsittua kameralla muutamia kivoja kuvia.

islanti 048
islanti 037-001 islanti 075
Löytyi sieltä synkästä vajoamasta jotain pientä kaunista :)

Keskiviikkona lähdettiin kunnon aamupalan jälkeen islanninhevosvaellukselle! Heppojen ystävänä minä tietysti olin odottanut tätä kohtaa Islannin reissusta valtavasti. Valittiin perheen kanssa kahden tunnin vaellus hienoissa maisemissa, mutta ei todellakaan oltu ainuita turisteja sillä issikkavaelluksella. Vaellukselle meitä lähti varmaan parikymmentä ratsukkoa (ainakin 15) seikkailemaan, joista suurin osa oli ihan aloittelijoita. Vaelluksessa kaikki menivät miten lystäsivät, meitä meni välillä kolme vierekkäin, kaikki ihan sillit sumpussa, hirveässä sekamelskassa. Vaelluksen kaksi ohjaajaa meni edellä ja yksi ohjaaja tuli viimesien joukossa. Ne, jotka halusivat mennä nopeampaa tahtia, menivät etupäässä (ja ne aloittelijat, jotka eivät osanneet hidastaa:D) ja ne ratsukot, jotka halusivat köpötellä rauhassa, tulivat omaa tahtiaan viimeisinä.

Oli kyllä tosi kiva maasto, omalla tavallaan tosi hauska :D Maisemat olivat mahtavia, ratsastettiin lumihuippusten vuorien viereltä, kahlattiin joen yli muutamia kertoja, sekä tehtiin pieni pysähdys vesiputouksen kohdalla. Käyntiä ja tölttiä mentiin suurimmaksi osaksi, kun osaavampia oli ilmeisesti vain minä ja mun lisäksi yks nainen. Me saatiin mennä kovempaa, kun jättäydyttiin hieman jälkeen muista ja otettiin sitten muut vauhdilla kiinni.

PicMonkey Collage-d
12179720_1094916517185838_502964307_n

PicMonkey Collage-hg 12182063_1094916303852526_1806820115_n
Vähän muokattu tulivuori :D

Yksi ehdoton juttu, mitä halusin tehdä Islannissa, oli käydä uimassa kuumissa lähteissä. Suosituin kuumista geotermisistä lähteistä on Blue Lagoon, jossa käytiin torstaina. Oli kyllä ihan mahtavaa päästä lillumaan luonnon omaan geotermiseen lähteeseen. Lähteen vesi oli ihanan turkoosia (sopii tänne väreihin, ja mun yks lempiväreistä) vesi oli niin ihanan lämmintä, ihan mun paikka!

PicMonkey Collage34
islanti 069

Kokonaisuudessaan mun mielestä kannatti lähteä Islantiin, siellä on kuitenkin niin paljon kaikkia erikoisuuksia mitkä on vaan pakko itse nähdä ja kokea! Kaikkea me ei todellakaan keritty Islannista näkemään, mutta ne kuitenkin mitkä oli tarkoituskin. Islanti on kaunis ja monipuolinen maa, jossa on paljon sellaista, mitä Suomessa ei ole. Suosittelen kyllä lämpimästi kaikille :)

islanti 051 islanti 050

Onko kukaan mun lukijoista vieraillut Islannissa? Jos olette olleet, mitä mieltä olette olleet? Jos ette ole olleet, haluaisitteko mennä? Laittakaa kommenttia :)

1. Wau, tosi hyviä & kivoja kuvia ja ihania issikoita!❤️Oli varmaan kivaa.:)

1. Kiitos paljon ihanasta kommentista Taika, oli kyllä! :)♥ ❤️

2. Oli varmasti mahtava reissu! Mä oon jo kauan haaveillut islanninmatkasta, ja toivottavasti se vielä joskus toteutuu! :)

3. Tosi kiva, että teit tästä postauksen! Mun unelmana on ollu aina päästä Islantiin, varsinkin noille kuumille lähteille ja Issikkavaelluksille. Onneks oon suomessa pääsyt kumminkin Issikkavaelluksille :)

1. Jep, mäkin oon käyny Suomessa islanninhevosvaelluksilla, mutta oli kyllä niin erilaista päästä oikeassa Islannissa issikkavaellukselle! Suosittelen ♥ :)

4. Ihania kuvia!:) Oon käyny Islannissa muutama vuosi sitten ja kaikissa postauksesi paikoissa oon käynyt, yövyttiin eräällä islanninhevostilalla ja käytiin kiertää maata, edelleen ikävä yhtä huippu issikkaa sieltä. Oli kiva kuulla jonkun muunkin mielipidettä Islannista!

1. Voi kiitos paljon aivan ihanasta kommentista Pinja, ihana kuulla! :)♥

5. Sää toteutit mun toiveet! :D Kiva postaus!

6. Ihania kuvia ja kyllä itsekkin haluaisin käydä Islannissa :)

7. Omg ! Mä haluan Islantiin ! ♡ Mä oon halunnu jo aika pitkään käydä siellä ja pitäis kyllä oikeesti joskus päästä :) Oli varmasti tosi upee matka ♡

8. Wau, hienoja kuvia! Islanti on yks mun 'pakko päästä' -matkustuskohteista, etenkin haluan päästä kokemaan tuon issikkavaelluksen ja kuumat lähteet!

1. Joo mullakin oli yks kauan odotetuista matkakohteista! Suosittelen kyllä ♥ :)

9. Voih, sain just matkakuumeen! :D

10. Mä oon halunnut Islantiin mutta en ole vielä päässyt.. mielettömän upeita kuvia! :)

11. Mä olen käynyt pikaisella kierroksella (en ole ollut kuin 15 min.) kun menin Amerikkaan, mutta kerkesihän siinä jotain nähdä ;) Oli kyllä todella mukavan oloinen maa! :)

1. Kiva! Kannattaa käydä pidemmän matkan reissuja myös Islannissa, on tosi kiva ja erilainen maa :)♥

12. oi vitsi et sait hyviä kuvia sieltä, näyttää niin ihanalle ♥

13. Tuonne mä niin joskus haluaisin! Itse asiassa meillä oli joskus puhetta jonkun kanssa, että tuonne me vielä joskus mennään, mutta eipä ole vielä tullut toteutettua :D

14. Ei vitsi, mäkin haluaisin joskus käydä islannissa! Kuinka kuumaa oli kuumien lähteiden vesi, kun jossain sanotaan että se on niin polttavan kuumaa ettei sinne voi mennä? Tosi hyvä postaus, vaikkei pääasiassa ollutkaan hevoset! <3

1. Hmm no tuolla Blue Lagoonissa, joka on yksi uitavista kuumista lähteistä, niin siellä oli vesi suunnilleen 38-40 asteista, mä viihdyin siellä oikein hyvin! :) <3 Mutta sitten taas noi geysirit (purkautuvat kuumat lähteet), ne on jotain 80-100 asteisia, tosi polttavan kuumia eli siellä voi, eikä saa uida :D Kiitos paljon kivasta kommentista Pilvi ♥ toivottavasti ymmärsit mun epäselvästä selityksestä:D

2. Sut on haastettu! :3 http://kouluponi.blogspot.fi/2015/11/hevosen-omistaminen-kuvina.html

3. Kiitoksia haasteesta, haaste vastaanotettu :)

15. Voi kun oli kiva postaus :) Ei oikein postauksen aiheeseen liity mutta kuinka pitkä olet suunnilleen?

Kun lähetät kommenttia, lue nämä:

• Maistro on 130cm welsh B/saksalainen ratsuponi/risteytysponiruuna, lisää tietoa löydät esittelysivulta .

• Kommentit julkaistaan vasta kun olen hyväksynyt ne.

• En julkaise asiattomia tai ilkeitä kommentteja. Jos haluat antaa negatiivista palautetta, voit hyvin tehdä sen oman nimesi kanssa.